Rozeznat černý led od mokré vozovky nedokážou mnohdy ani zkušení profesionální řidiči. Podle mnohých z nich je to ta nejzáludnější nástraha, která vás na silnici může potkat. Takové setkání pak bohužel mnohdy končí nehodou.
Černý led je pojmenování pro jev, kdy se na silnici vytvoří tenká vrstva vody, která následně zmrzne. Záludnost tohoto jevu spočívá především v tom, že jej lze velmi obtížně rozpoznat od mokré vozovky. Venkovní teplota totiž může být třeba i pět stupňů nad nulou, ale protože celou noc mrzlo, je teplota vozovky na hodnotě pod bodem mrazu. Drobný déšť pak na silnici v podstatě okamžitě mrzne a vytváří ledovou krustu. Od mokré vozovky ji ale pozná jen opravdu zkušený a předvídavý řidič. Třeba podle odlesků od silnice, nebo podle toho, že od vpředu jedoucího auta nestříká od zadních kol voda, jako na běžné mokré vozovce.
Jestliže je venkovní teplota kolem nuly a silnice se vám zdá, jakoby byla mokrá, raději zvolněte
Norbert Malý; Instruktor autoškoly, Plzeň
Problémem ale bývá noční provoz, kdy řidič jede na silnici s nulovým provozem. Světelných odlesků moc není, pomůcku s odstřikováním vody také nelze použít. V takovém případě je nejlepší zastavit a přesvědčit se, jak silnice vypadá. Jestliže to situace dovolí a jste si jisti, že případné sklouznutí auta zvládnete, lze otestovat stav vozovky také lehkým přibržděním. Ale ani tak nemusíte mít vyhráno. Vozovka sice může být mokrá, ale například na nadjezdech nebo mostech může být vše úplně jinak. Na takové nebezpečí by vás měly upozornit modré odrazky na patnících, ty ale nejsou všude. Raději tedy předpokládejte, že vozovka na mostech bude namrzlá. Promrzají totiž nejen svrchu, ale i odspodu.
Teorie o tom, jak točit volantem jsou fajn, ale bez praktického nácviku se to na silnici napoprvé povede ustát málokomu
Norbert Malý; Instruktor autoškoly, Plzeň
Jestliže už vás ale černý led zaskočí, je potřeba zachovat chladnou hlavu a ubrat plyn. Nešlapat prudce na brzdu a vyvarovat se prudkých pohybů volantem. Prostě zvolit defenzivní styl jízdy a držet se pravidel jízdy na zledovatělé vozovce. V případě smyku je pak nutné reagovat tak, aby se situace ještě nezhoršila. Tedy vyšlápnout spojku, nebrzdit a volantem točit tzv. kontra, tedy proti smyku. Vždy ale jen lehce, aby se v případě, že se přední kola opět chytí, smyk ještě nezhoršil.