Citroen DS je už dnes relativně drahým veteránem. Nejlevnější kusy v horším stavu se dají pořídit od nějakých 15 tisíc euro, nicméně podle nás cena toho modelu poroste. Už jenom proto, že benzínová auta brzo v podstatě navždy skončí.
Citroën DS, známý také pod francouzským názvem "Goddess" nebo "Déesse", je legendární vůz, který si oblíbili nadšenci i sběratelé. Tento ikonický vůz vyráběla francouzská automobilka Citroën v letech 1955 až 1975 a během této doby stanovila měřítka automobilového designu, techniky a inovací.
Když byl Citroën DS poprvé představen na pařížském autosalonu v roce 1955, způsobil senzaci. Jeho elegantní aerodynamická karoserie, kterou navrhl italský sochař a průmyslový designér Flaminio Bertoni, se nepodobala ničemu, co bylo k vidění předtím. Jedinečný futuristický styl vozu byl inspirován konstrukcí letadel a jeho plynulé, nepřerušované linie byly odklonem od krabicovitých, hranatých tvarů předchozích vozů.
Kromě výrazného exteriéru byl Citroën DS přelomový i po technické stránce. Byl vybaven hydropneumatickým odpružením, které se nepodobalo ničemu, co bylo v automobilu použito kdykoliv předtím. Tento systém, který vyvinul šéfkonstruktér Citroënu Paul Magès, využíval hydraulickou kapalinu a plynný dusík k vylepšení jízdních vlastností vozu a k zajištění plynulé a pohodlné jízdy.
Citroën DS se vyznačoval také dalšími inovativními prvky, mezi něž patřila například poloautomatická převodovka, posilovač řízení a samonivelační odpružení. Tyto prvky, které jsou dnes v moderních automobilech běžné, byly ve své době špičkové a pomohly Citroënu DS získat vedoucí postavení v oblasti automobilových technologií.
V průběhu výroby prošel Citroën DS několika změnami a modernizacemi. V roce 1967 prošel vůz faceliftem, který zahrnoval novou, uhlazenější přední část a přepracovanou přístrojovou desku. V roce 1970 byl vůz DS opět modernizován a byl představen nový motor, který byl výkonnější a účinnější než u jeho předchůdce.
Navzdory mnoha inovacím a pokrokům nebyl Citroën DS bez svérázů a zvláštností. Například složitý hydropneumatický systém odpružení vozu byl notoricky známý tím, že jeho údržba byla obtížná a nákladná, a jeho netradiční konstrukce znamenala, že mnoho mechaniků neznalo jeho vnitřní fungování. Přesto je Citroën DS dodnes oblíbeným a vyhledávaným vozem mezi sběrateli a nadšenci. Nejlevnější kusy se nyní prodávají za cenu cca 15 tisíc euro, ale kusy v tom nejlepším stavu jsou inzerovány i za více než 200 tisíc euro.
Dnes je Citroën DS považován za klasiku automobilového designu a techniky a stále ovlivňuje a inspiruje designéry a konstruktéry po celém světě. Díky svému výraznému futuristickému designu a inovativním prvkům se stal ikonou modernismu poloviny století a jeho odkaz je patrný v mnoha vozech, které následovaly po něm. Citroën DS je skutečně mistrovským dílem automobilového designu a důkazem síly inovace a představivosti.
Líbí se vám netradiční tvary modelu Citroen DS, nebo dáváte přednost spíše klasice? Napište nám do diskuze.