Vypadá to jako moped, na který musíte mít řidičák, povinné ručení a nosit přilbu. Ale moped to není. Je to motokolo s přídavným motůrkem z čínského Aliexpresu. Přestavba údajně za necelé 3 tisíce korun.
Pamatujete si na populární Babetty? V druhé polovině 60. let minulého století se československá státní společnost Motokov, tehdy jediná československá firma specializující se na export a import motorových vozidel, zaměřila na identifikaci potenciálních trhů pro kompaktní, odolný a snadno ovladatelný motocykl, pro který by v některých zemích nebyl vyžadován řidičský průkaz.
Babička jezdila na Babettě na nákupy. Jenže pod kopcem musela často slézt. Byla docela těžká a Babetta to nedávala
Viktor Pechlát; Rokycany
Úkol vyvinout takový motocykl dostaly Považské strojírny v Považské Bystrici. Cílem bylo vyrábět motocykl především pro výnosný nizozemský a německý trh. Tyto trhy však pro podobný motocykl vyžadovaly pohon pedály a velká kola, aby splňovaly tehdejší legislativní požadavky pro motokola. Konstruktéři G. Ulický a J. Safárik byli pověřeni touto úlohou, která vedla k vytvoření typu 228. Motocykl získal jméno "Babetta" podle populární písně Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra "Babetta šla do světa".
Babetta 207, další model, představoval zcela novou generaci motocyklů vyráběných v Považských strojírnách. I když se technicky částečně inspiroval typem 228, měl novou konstrukci a byl vybaven řadou modernizací. Babetta 207 byla tak úspěšná, že v roce 1976 byla veškerá výroba určena pro export. V roce 1983 byl potom představen model 210. Tento motocykl měl nový design a také automatickou dvoustupňovou převodovku. Ve výrobě se model 210 udržel až do roku 1996.
V první polovině 90. let začal prodej a export postupně klesat. Kvalita výroby také utrpěla. V Považských strojírnách se ve spolupráci se značkou Piaggio spustila výroba mopedů Korado, které nabízely výrazně lepší kvalitu. Firma Babetta se rozdělila na dvě společnosti, Mopedy s.r.o. a Babetta a.s. Navázaly spolupráci se závodem na výrobu mopedů v Rize v Lotyšsku, což vedlo k vytvoření modelu Babetta 134 Stella. Oba výrobní závody se však potýkaly se špatnou kvalitou svých výrobků. Později byla spolupráce ukončena a Babetta začala vyrábět veškeré komponenty pro typ Stella. Model 134 Stella pomohl dočasně zvýšit prodej Babett, ale nedokázal zastavit jejich úpadek. V začátcích roku 1999 byla výroba všech typů Babett definitivně ukončena.
Právě na populární Babettu navázal cyklista z Prahy, který si na běžné silniční kolo připevnil přídavný motor, pravděpodobně využívání třeba v sekačkách na trávu. Protože jde o dodatečnou zástavbu a motor slouží jako pomocný, není v tomto případě potřeba řidičský průkaz, ani povinné ručení. Povinná není ani přilba, u kol podobného typu bychom ji ale vřele doporučovali.
Kdyby však mělo kolo ve svém rámu zabudovaný motor, který není nijak odnímatelný, jednalo by se o takzvané motokolo, k jehož provozu je dle stanoviska Ministerstva dopravy zapotřebí řidičský průkaz, doklad o schválení technické způsobilosti, doklad o pojištění zákonné odpovědnosti i přilba.
Zajímavostí motokola z obrázku je, kromě celkového pojetí zástavby, také to, že autor ponechal na kole obyčejné brzdy s gumovými špalky, místo toho, aby investoval do kvalitnějších a účinnějších kotoučových brzd. Už jenom při rychlosti 25km/h a cyklistou o hmotnosti 85 kg bude velmi náročné s takovými brzdami v případě potřeby včas a bezpečně zastavit.
Pamatuje si na legendární Babetty? Napište nám do diskuze, jaké jste měli s Babettou zážitky.