Kde není přednost v jízdě upravena značkami, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím zprava. Jsou ale výjimky, jejichž neznalost se může krutě vymstít a přijít na statisíce
Modrá značka IZ5a, tedy „Obytná zóna“ je pro mnoho řidičů stále velkou neznámou. Většinou sice vědí, že označuje obytnou zónu, ale co to pro ně v reálu znamená, často vůbec netuší. Příkladem může být řidič z Mladoboleslavska, který si krátil cestu domů průjezdem obytnou zónou v jedné z blízkých vesniček. Myslel si, že má při výjezdu z obytné zóny přednost zprava, ale neměl.
Jak to tedy je s předností při vyjíždění z obytné zóny? Zákon o přednosti zprava říká toto: „Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějících zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava“. Ale pozor. Zákon zároveň říká, že:
- Při výjezdu z obytné zóny dává řidič přednost všem vozidlům či organizovaným skupinám chodců
- Tato přednost nemusí být nijak zdůrazněna, např. dopravní značkou „Dej přednost v jízdě“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě“
- Značka „Konec obytné zóny“ ukládá povinnost dát přednost sama o sobě. Obytná zóna je totiž postavena na úroveň například polní nebo lesní cesty
Zmíněný řidič se ale domníval, že má při výjezdu z obytné zóny přednost zprava on a způsobil nehodu. A nehoda to nebyla vůbec malá. Jeho Škoda Kodiaq měla zcela zdemolovanou levou přední část vozu, vystřelené airbagy, hnutou nápravu i prahy. Škoda za necelých 200 tisíc korun a navíc tučná pokuta. Řidič si navíc zpočátku myslel, že nehodu způsobila řidička vozidla, které přijíždělo zleva. Až policejní hlídka ho vyvedla z omylu.
Jenže přednost jízdy není jedinou záludností obytné zóny. Častým přestupkem je také překročení rychlosti. I když je obytná zóna v obci, kde lze jezdit rychlostí 50km/h, značka „Obytná zóna“ snižuje maximální povolenou rychlost na pouhých 20km/h. Podle některých řidičů jsou místa, kde policie rychlost v obytných zónách skutečně kontroluje a údajně drtivá většina řidičů povolenou „dvacítku“ překročí.
A ještě jedna záludnost na řidiče v obytné zóně čeká. Parkování. Parkovat v obytné zóně sice lze, ale pouze na místech označených jako parkoviště. Stát na silnici se nesmí, ale zastavit, například pro nastoupení/vystoupení osob, nebo třeba kvůli naložení a vyložení nákladu, samozřejmě nijak omezeno není.
Věděli jste, jak to je s předností zprava při výjezdu z obytné zóny? Napište nám do diskuze