Rozjezdy jsou na spotřebu auta nejnáročnější. A nemusí jít jen o rozjezdy na křižovatkách. I takový výjezd z parkoviště nebo například myčky spolkne nadprůměrné množství paliva.
Když pomineme extrémní situace, jako je například jízda na závodním okruhu nebo třeba v nějakém offroad parku, má drtivá většina vozů se spalovacím motorem nejvyšší spotřebu při rozjezdech. A čím nezkušenější řidič, tím je spotřeba vyšší. Přitom stačí upravit svoje špatné návyky a spotřeba může v městském cyklu poklesnout i více než o litr na sto kilometrů.
Vše je jenom o tom vědět, při jakých otáčkách motor dokáže pohnout s autem. Začátečnické rozjezdy, kdy řidič vytočí motor do třech tisíc a pak mu deset vteřin trvá, než šnečím tempem dostane spojku do záběru, jsou tou největší hrozbou pro nějakou rozumnou spotřebu. Ale pozor, ani přehnané podtáčení motoru a snaha rozjet se na příliš nízké otáčky ke snížení spotřeby nepovede.
Jestliže jste již zvládli techniku rozjezdu a dokážete tedy dobře vystihnout okamžik záběru spojky při rozumných otáčkách motoru, je dobré postoupit do další úrovně. Tou je snaha o co nejplynulejší jízdu. Ve městě, kde je často vidět na několik semaforů dopředu se rozhodně vyplatí nespěchat a předvídat. Co je vám platné, když s kvílením pneumatik vystřelíte z jedné křižovatky, když na té další budete stát. Takže plynulost a předvídavost – to jsou další kroky vedoucí ke snížení spotřeby ve městě.
Předvídavost je důležitá také třeba před vyjížděním kopce. Jestliže se před vámi nějaký objeví, v Praze třeba typicky při sjezdu ze Stodůlek a následném výjezdu do Motola, je dobré z kopce trochu zrychlit, abyste u paty stoupání měli co nejvyšší rychlost (pochopitelně v rámci pravidel). Do kopce pak nebudete muset tolik přidávat plyn.
Všechny tyhle rady se mohou zdát jako zbytečné, a názory, že ušetří jen „pár kapek“ tak nemusí být daleko od pravdy. Jenže kapka ke kapce a litr na sto kilometrů je ušetřený. Navíc zjistíte, že při defenzivním, ale plynulém a předvídavém způsobu jízdy nebudete rozhodně žádnou brzdou provozu, jak se mnozí domnívají. Takový způsob jízdy navíc v dlouhodobém horizontu šetří i pneumatiky, brzdy a pochopitelně motor.
Jaký tip na úspornou jízdu ve městě máte vy? Napište nám na info@testyojetin.cz