Český vozový park patří k těm nestarším v Evropě. Není proto žádnou výjimkou potkat na silnici vozidlo, které by při kontrole na STK přišlo ihned o technickou způsobilost. Řidiče takového vozu navíc čeká vysoká pokuta a zákaz řízení až na jeden rok.
Technickou způsobilost lze „ztratit“ mnoha způsoby. Některé jsou mezi řidiči předmětem vášnivých diskuzí. Patří mezi ně například stará dálniční známka nalepená v zorném poli řidiče, pneumatiky s jiným profilem, než který je zapsán v technickém průkazu, nebo například dodatečně zatmavená skla s nižší světelnou propustností, než jakou dovoluje zákon.
Pokuta až 50 tisíc korun
Pak jsou ovšem vady, za které by vám sebrali „malý techničák“ hned u vjezdu do areálu STK. Mezi ně patří například upadlý výfuk, rozbité čelní sklo nebo třeba trčící díl karosérie. Třeba jako na titulní fotografii. Takový díl karoserie je velmi nebezpečný a může způsobit ostatním účastníkům silničního provozu závažné poranění. Za řízení vozidla, které je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích, hrozí jeho řidiči pokuta až 50 tisíc korun a zákaz řízení až na jeden rok.
Zákon hovoří jasně
Paragraf 83 zákona 56/2001 Sb. o podmínkách provozu na pozemních komunikacích totiž hovoří zcela jasně, když uvádí, že: "Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že l) jako provozovatel silničního vozidla v rozporu s § 38 odst. 1 písm. a) provozuje na pozemních komunikacích vozidlo, které je technicky nezpůsobilé k provozu. Za to hrozí pokuta až 50.000 Kč." A nejen to. Ve hře je také 5 trestných bodů a zákaz řízení na 6 měsíců až jeden rok.
Nebezpečí pro okolí
Jízda ve vozidle s poškozenou karoserií může navíc představovat vážné nebezpečí pro všechny účastníky silničního provozu. Poškozená karosérie může znamenat, že vozidlo není schopno dostatečně plnit své bezpečnostní funkce a může ohrozit jak řidiče, tak i ostatní účastníky silničního provozu.
Ochrana posádky automobilu
V první řadě bychom měli brát v úvahu, že karosérie vozidla hraje klíčovou roli při ochraně posádky v případě nehody. Poškození této ochranné struktury může způsobit vážné následky při dopravní nehodě. Airbagy, bezpečnostní pásy a další prvky konstrukce vozu jsou navrženy tak, aby spolupracovaly s integritou karosérie. Pokud dojde k poškození, mohou tyto bezpečnostní prvky selhat, což zvyšuje riziko zranění pro všechny uživatele vozidla.
Změna jízdních vlastností
Dále je důležité zdůraznit, že poškozená karosérie může mít negativní dopad na schopnost řídit vozidlo. Změny ve stabilitě, ovladatelnosti a reakcích vozidla mohou způsobit nečekané situace na silnici. To může ohrozit ostatní řidiče, cyklisty a chodce, kteří se pohybují v blízkosti poškozeného vozidla.
Celkově je tedy nezbytné chápat, že udržování bezpečného stavu karosérie vozidla není jen otázkou estetiky, ale především otázkou veřejného bezpečí. Oprava poškozené karosérie by měla být prioritou pro každého řidiče, aby zajistil bezpečnost nejen pro sebe, ale i pro ostatní účastníky silničního provozu.