Vrzající stěrače, které navíc nesetřou celou plochu skla a břečku pouze rozmažou po skle, to je velký problém. Obzvláště teď v zimě. Stačí ale pár korun a problém bude vyřešen.
Jako naschvál se tohle stane vždycky v zimních plískanicích. Nejen, že stěrače předního skla vydávají nepříjemné zvuky, ale ani pořádně nesetřou celou plochu okna. A proč se to stane většinou vždycky v zimě? Stírací gumičky totiž většinou obsahují málo siliky, tedy směsi, která by měla gumu v chladném počasí změkčit. Jde v podstatě o stejnou příměs, jaká se dává do směsi na výrobu zimních pneumatik. Stírací gumičky bez siliky proto ztvrdnou, při pohybu po skle vržou a nesetřou celou plochu čelního skla. Tím, že ztvrdly, totiž nemohou kopírovat zaoblení okna.
Existuje ale několik způsobů, jak problém vyřešit. Tím nejlepším je pochopitelně nákup nových gumiček. Pokud možno kvalitních, s příměsí siliky. Jenže ne vždy to je možné. Například někde v Rakousku na horské chatě, kde nebližší pumpa s autopříslušenstvím je vzdálena 50 a více kilometrů, se může hodit i nějaká ta „babská“ rada. Je to to pochopitelně nouzové řešení, ale často může pomoci.
Postup by měl být následující. Sundejte stírátka a dejte je do teplé vody, aby guma povolila, resp. změkla. Důkladně je očistěte a nechte oschnout. Mezitím důkladně očistěte čelní sklo a to včetně prostoru mezi přední kapotou a spodní hranou okna. Nesmí tam zůstat žádné zmrazky ani nečistoty. Na čisté a suché sklo dejte pár kapek obyčejného jaru a důkladně rozetřete. Jaru jenom málo a hlavně opravdu pouze na suché sklo. Jar vám nesmí pěnit. Naopak, měl by na povrchu skla vytvořit tenkou a vysoce hydrofobní neviditelnou vrstvu bez lomu světla a mastného filmu.
Kombinace vody změkčené jarem, ošetřeného skla a čistých stírátek, by vám měla pomoci k tomu, aby čelní sklo zůstalo čisté minimálně po celou cestu domů, nebo alespoň do obchodu s autopříslušenstvím, kam si pojedete pro nové stěrače.
Druhou radou pak může být úprava sklonu pryžové lišty vůči čelnímu sklu. U nových aut však nedoporučujeme stírací lišty nijak vykrucovat. Mohlo by dojít k poškození celého mechanismu. Nicméně u starších vozidel, například u modelu Škoda Felicia, kde je jenom jednoduchá kovová lištička, může jemné „přihnutí“ lišty ke sklu výrazně pomoci. K tomu už ale budete potřebovat také trochu zručnosti a alespoň nějaké základní nářadí, minimálně tzv. „kombinačky“.
Řešili jste někdy nouzově problém se stíracími lištami? Napište nám svůj tip na rychlou opravu do diskuze.