Milan z Vlašimi jezdil s Volhou jako „panský kočí“ již v roce 1968. Na rozmrazování čelního skla v zimě používal naprosto jednoduchý a hlavně levný prostředek. Podle jeho slov fungoval stoprocentně.
Hledáte každé ráno platební kartu, obal od CD, nebo alespoň kelímek od kávy, abyste nějak odstranili sníh a námrazu z čelního skla? Pak vítejte v klubu. Každoročně si totiž tisíce řidičů slibují, že příště už si tu škrabku, nebo alespoň nějaký rozmrazovací sprej, rozhodně koupí. Ale většinou na to stejně zase zapomenou. Přitom, kdyby znali starý „fígl“, který používali již naši dědové, mohli by si ranní prostocviky u nastartovaného auta ušetřit.
U benzínových pump tenkrát žádné prostředky na rozmrazování skla nebyly, nebo byly moc drahé, takže jsme si museli poradit sami
Milan K.; Vlašim
Pan Milan, který bydlí ve Vlašimi, nám zaslal svoji zkušenost s tzv. „Vlašimským ironem“. Tak údajně říkali řidiči ze skláren roztoku vody a soli, kterým si v zimě ošetřovali sklo firemních aut. Stačilo rozpustit sůl v destilované vodě a nalít roztok do nějakého rozprašovače. Nejčastěji se prý používal ten na kytky. Plastové láhve s rozprašovačem tedy ještě neexistovaly. Ale pozor. Nestačilo roztok pouze nastříkat na sklo. Musel se údajně také dodržet specifický postup.
„Vlašimský iron“ se totiž musí podle Milana na sklo nastříkat večer, když auto zaparkujete. Roztok bude po skle stékat a zanechá na něm tenký film. Ten zabrání nejen vytváření námrazy, ale také ráno pomůže se snadným seškrábnutím namrzlé krusty. Často na to budou stačit pouze stěrače, ale naše rada zní – nepouštět stěrače naslepo. Raději se přesvědčte, že gumičky nepřimrzly ke sklu. Ideální bude, když roztok večer nastříkáte na plochu, kde jsou stírací lišty v klidové poloze, případně když je dáte do servisní polohy, resp. je zvednete, nebo podepřete obyčejným kolíčkem na prádlo.
A nepoškodí slaný roztok karosérii? „Lidé často mluví o tom, že roztok vody a soli zničí karoserii. Nesmysl. Ani stará Volha nezačala po deseti letech rezavět. A to jsem na sklo aplikoval solný roztok každou zimu. A taky, co by rezlo, když se to stříká na sklo? Kdepak, Vlašimským ironem si auto rozhodně neponičíte“, říká Milan. Navíc dnes jsou části karosérie často z hliníku, nebo z plastu, takže rez asi skutečně nehrozí.
Máte nějaký svůj vlastní nápad, jak ochránit sklo před námrazou? Napište nám do diskuze.
Zdroj: Jiří Soukup; Milan K.