Při nákupu ojetiny byste měli vědět, jak zkontrolovat technický stav auta

Foto: Jiří Soukup

Většina lidí se domnívá, že ví, jak vybrat ojeté auto, nicméně zase tak snadné to není. Kontrola stočených tachometrů, zatajené havárie nebo třeba chybějící airbagy – to vše byste měli při nákupu ojetiny prověřit.


Na našem trhu je opravdu hodně vozidel se stočeným tachometrem. Že má auto ve skutečnosti najeto mnohem více, přitom může odhalit i laik. Jen u některých vozů se nepoctivému prodejci podaří vysoký počet ujetých kilometrů dobře zamaskovat. Všímejte si zejména opotřebení interiéru. Jak je ohmataný věnec volantu? A co hlavice řadicí páky? Při nájezdu 50 000 kilometrů bude opotřebení téměř neznatelné. Nezapomněli jste se podívat, jak jsou ošlapané pedály? Volant, hlavice řadicí páky, ale i gumové nášlapy pedálů mnoho nepoctivců před prodejem vozu vymění. Jak to zjistit? Můžete třeba sundat gumový nášlap z pedálu. Je-li guma velmi zachovalá a auto má mít málo najeto, nesmí být kovový pedál opotřebením vyleštěný. Hodně prozradí sedadla, která nesmí být prosezená. Jejich potah taktéž důkladně zkontrolujte. Hledejte prodření či prasknutí švu – většinou vydrží alespoň 150 000 kilometrů. Prohlédněte si také všechny ovladače a spínače – neloupe se z nich lak? A co madla dveří? Odlupující se lak značí nemalou porci ujetých kilometrů. 

Pozor na bouračku

Foto: Jiří SoukupBěhem statické prohlídky je nutné zjistit, zda nebyl vůz bouraný. Případně jak vážná nehoda byla. Pokud šlo jen o poškozené plechy, nejedná se o nic vážného. Pozor ale na vozidla, která prodělala velkou nehodu. Tedy na taková, jež bylo nutné opravit pomocí rovnací stolice (poškozeny nosné části karoserie), měla vystřelené airbagy nebo šla přes střechu. Těmto je lepší se vyhnout. Varováním by měl být jiný odstín laku na některém z dílů karoserie. To značí jeho opravu. Důvodem mohlo být ale jen malé ťuknutí nebo koroze. Proto je nutné prověřit vůz celkově a zvýšenou pozornost věnovat nosným částem v blízkosti opravovaného dílu. Celkovou kontrolu začněte tak, že otevřete a zavřete všechny dveře a to včetně víka zavazadelníku. Vrzání, obtížné zavírání a nedoléhání, to vše může ukazovat na zkroucení karoserie při nehodě. V současné době se používají moderní rovnací stolice, které umějí doslova zázraky. Avšak ani na laserové stolici narovnaný vůz, většinou není zcela bez problémů.

Zkušení majitelé ojetin popsali, jak má vypadat zkušební jízda u auta z bazaru
Vrzající stěrače může spravit jednoduchá rada za pár korun
Celoroční gumy se vyplatí, ale mohou se také pěkně prodražit
Připravte si padesátikorunu - blíží se povinnost nazout zimní pneumatiky

Jednotlivé části karoserie mnohdy špatně lícují a právě díky tomu lze bouraný automobil odhalit. Všechny mezery mezi karosářskými díly totiž musejí být stejně široké. Soustřeďte se zejména na kontrolu spár mezi kapotou motoru a blatníky. Stejně pozorně se věnujte mezerám mezi kapotou a světlomety či mezi světlomety, maskou vozu a blatníky. Pokud nejsou po obou stranách stejné, něco není v pořádku. Správně usadit kapotu na vůz po nehodě není snadné a ještě větším oříškem je správně srovnat nové světlomety. Jejich pokřivení nebo rozdílné mezery například nad levým a pravým světlem jasně prozradí, že tento vůz byl bouraný! Po otevření kapoty věnujte pozornost také šroubům a svárům, jež drží jednotlivé díly karoserie. Poškozený lak na šroubu ukazuje, že byl povolovaný. Porovnáním zase můžete odhalit neoriginální svár.

Zvláštní pozornost si zaslouží okna a plastové díly. Na nich najdete vyznačený rok výroby. Ten by se měl shodovat s rokem, v němž byl automobil uveden do provozu, ale může být i o jeden, maximálně dva roky starší (to se stává jen velmi zřídka) – podle toho, jak dlouho leželo sklo či plastová součástka na skladu, než přišlo na montáž. Mladší díl, než samotný vůz, jasně ukazuje na výměnu. Při nehodě často praskají různé nádržky na kapalinu v motorovém prostoru, ale i box na vzduchový filtr, plastové držáky chladiče (nemají vyznačen rok, ale porovnáním můžete odhalit nový) či vrtule chlazení (nebo její rámeček a držáky). Prasklé plasty také mnoho nepoctivců v zájmu úspory svařuje. Proto je důkladně prohlédněte a při zjištění opravy dílu, vůz raději obejděte velkým obloukem. Stejně tak se lze setkat s vařením nosníků v motorovém prostoru. To je jasným důkazem velmi vážné nehody a takový automobil rozhodně nekupujte!

Má auto airbagy?

Foto: Jiří SoukupFoto: Jiří SoukupMá-li mít vámi vyhlédnutý automobil airbagy, zkontrolujte nejprve jejich kryt. Všímejte si jeho usazení. Má na všech stranách stejné mezery? Je-li pod jednolitým plastem, není podezřele nerovný? Opravit roztržený plast lze dnes totiž téměř dokonale. V místě, kde se má palubní deska při vystřelení airbagu roztrhnout, bývá plast zeslabený. Nikdy ale není zesílený. Housenka či hrbol ukazují na svařování plastu! Stiskněte také střed krytu airbagu, na zmáčknutí musí být pevný. Měkký kryt je prázdný, tedy bez airbagu vystřeleném při nehodě. V místě airbagu by neměl chybět nápis Airbag nebo Airbag – SRS. Pokud je vůz vybaven bočními airbagy v sedadlech, ověřte, že nejsou zašívána. Dále pokračujte tak, že pootočíte klíčkem v zámku zapalování do polohy jedna. Rozsvícené kontrolky se budou postupně zhasínat - tedy i kontrolka airbagu. Jestli zhasnou všechny najednou, je kontrolka airbagu přepojena na jinou. To je poměrně oblíbený trik některých nepoctivců. Ukazuje na vůz po větší nehodě a ten určitě nelze doporučit. Kontrolka airbagu totiž musí zhasnout samostatně! 

Pokračujte na zvedáku

Po prohlídce na zemi by měla následovat kontrola na zvedáku. Při prohlídce podlahy vozu nesmíte najít žádné stopy po netovárním svařování. Housenka napříč podvozkem jasně ukazuje, že jde o automobil svařený ze dvou! Zejména v minulosti se takováto „dvojčata“ vyskytovala poměrně často. Samozřejmě není vyloučen jejich výskyt ani dnes. U zvednutého vozu opticky zkontrolujte i případný únik oleje, manžety poloos (poškozená manžeta neochrání poloosu před nečistotou a ta zpravidla následně rychle odchází), i stav brzdových kotoučů a brzdového obložení. Věnujte se také vůlím v čepech a silentblocích. Ty nesmějí být zpuchřelé, což je časté zejména u vozidel starších patnácti let. Odhalit můžete korozi výfuku. Avšak funkčnost katalyzátoru nebo filtru pevných částic opticky prověřit nelze. Věnujte se také stavu prahů a podběhů. Právě zde často začínají auta korodovat. U vozidel s pohonem zadní nápravy zkontrolujte stav Hardy spojky a středového uložení kardanu (ložiska). Ani jeden z těchto dílů nesmí být potrhaný. Baterkou si posviťte na silentbloky zavěšení motoru a převodovky, a zjistěte, zda jsou zdravé. Pozor zejména u vozidel, jež mají kapalinové silentbloky. Pokud některý vyteče, může si v daném místě agregát prakticky sednout na nápravnici. Nezapomeňte také roztočit všechna kola. Pokud uslyšíte hučení, jde o vadné ložisko. Pohledem prověřte stav pneumatik i jestli se rovnoměrně sjíždějí.

Odborná pomoc

Kdo se na prohlídku sám necítí, může si přizvat odborníka, nebo s vozem vyrazit na značkový servis. Poctivý prodejce jistě nebude nic namítat. Asistenci mechanika při koupi nabízí mnoho autoservisů za nevelký poplatek. Pořízení staršího vozu je pro většinu z nás nemalý výdaj, proto zde není prostor pro nějaká hrdinství.

 

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.